skip to Main Content

Weg met die kilo’s

Goede voornemens. Aan het begin van het jaar is de weg nog geplaveid met goede voornemens. Zoals een dagelijks ommetje na het eten of met de fiets naar het werk. Gaandeweg verwatert dat door allerlei oorzaken. Wist u dat voor Blue Monday (maandag 17 januari) al veel goede voornemens zijn gesneuveld? Voor u het weet, zit er weer een kilootje aan.

Doorzetten, een doel stellen en volharden. Een gezonde leefstijl en afvallen komen niet aanwaaien. U moet er wel wat voor doen. Het kost wat extra vrije tijd, maar u krijgt er ook veel voor terug. Wat dacht u van complimenten? Mooi toch!

Geen alcohol

Een maand geen alcohol drinken. Steeds meer mensen beginnen het nieuwe jaar met dry janauri. Uw lichaam krijgt een reset en u valt vanzelf een paar kilo’s af. Als u eenmaal begint, dan went een glas water of tomatensap al heel snel. Het helpt ook om gelijktijdig uw eetpatroon aan te passen: minder vet, minder koolhydraten en minder suiker eten.

Zo begint u met uw nieuwe leefstijl!

Bepaal uw startmoment

Wees niet bescheiden en hang uw nieuwe leefstijl aan de grote klok. Door uw voornemen te delen met familie, kinderen en vrienden, blijft u scherp. Zij tikken u immers op de vingers als het mis dreigt te gaan. In korte tijd verbaast het niemand meer dat u een tompouce of bastognekoekje bij de thee afslaat.

Kom niet in de verleiding

Ongetwijfeld herkenbaar: later op de avond krijgt u trek in iets lekkers. In de koelkast staan nog een paar restjes. Niet doen! Ruim de kliekjes in de koelkast meteen op.

Maak een ‘afval’-boodschappenlijstje

Afvallen vraagt om discipline. Zorg voor voldoende gezond voedsel, zoals fruit en groente. Ook magere producten helpen een handje als u wilt afvallen. Maak daarom een boodschappenbriefje op maat en bepaal vooraf wat u de komende dagen gaat eten. Mocht u het nog niet weten: voorverpakte sapjes, salades en lightproducten zijn dikmakers.

Drink veel water en thee

Drink veel water en thee! Dat is goed voor uw vochthuishouding en het stilt ook het hongergevoel. Drink geen sapjes en frisdranken, daar zitten veel suikers en calorieën in. Het kost wat tijd, maar zelfgemaakte smoothies gaan er deze periode ‘in als koek’.

Blijf bewegen

Voldoende bewegen en gezond eten is een solide basis voor uw gewichtsverlies. Maar doe het wel met plezier en voel het niet als een verplichting. Reserveer zeker twee momenten per week waarop u gaat sporten. Lukt het niet alleen, dan kunt u altijd nog een fiets- of loopmaatje zoeken. Samen gezellig sporten en samen afvallen schept een band.

Back To Top