• Home
  • Nieuws
  • Smartphone kapot of gestolen? Dit moet u weten

Smartphone kapot of gestolen? Dit moet u weten

Geschreven op

We nemen onze smartphone overal mee naartoe. Dat betekent dat de kans ook aanwezig is dat het apparaat beschadigd raakt, kapot gaat of gestolen wordt. Als dat gebeurt, dan wilt u natuurlijk dat het snel opgelost is. We zijn immers zo gewend geraakt aan het kleine computertje in onze tas of broekzak, dat het bijna onmogelijk is om zonder te functioneren.

Schade aan een smartphone valt in principe onder de inboedelverzekering, al zijn de regels de afgelopen jaren flink aangescherpt. Daarnaast verschilt de dekking per verzekeraar.

Aangescherpte regels

Verzekeraars hebben de afgelopen jaren veel claims rondom smartphones ontvangen. Het ging vaak om kleine schadebedragen, terwijl de kosten om deze schades te verwerken relatief hoog zijn. Daarom zijn de voorwaarden voor het vergoeden van schade aan een smartphone de afgelopen jaren aangescherpt.

Wat wordt wel vergoed? Veel voorkomende schades, zoals barsten in het scherm en waterschade, zijn vaak gedekt via de inboedelverzekering. De telefoon moet dan wel binnenshuis kapot zijn gegaan. Alleen als u een verzekering hebt die ook buitenshuis dekking biedt, wordt de schade die ontstaan is op een andere plek vergoed. Vermissing of verlies van de smartphone valt hier echter niet onder.

De plek waar u woont, bijvoorbeeld in een drukke stad, kan ook nog invloed hebben op de dekking. De inboedelverzekering biedt geen dekking bij vermissing of verlies van uw smartphone.

Aangepaste vergoeding

Valt de schade aan uw smartphone onder de dekking van uw inboedelverzekering? Dat is natuurlijk fijn. Kijk dan ook even goed naar de vergoeding die u krijgt. De vergoeding is namelijk afhankelijk van de leeftijd van de telefoon. Hoe ouder het toestel, hoe lager de waarde en daardoor krijgt u soms ook een lagere  vergoeding. Een telefoon schrijft in drie of vier jaar af.

Daarnaast kan er ook nog sprake zijn van een gelimiteerde vergoeding. Veel verzekeraars werken namelijk met een limiet wanneer het om de vergoeding van schade aan een smartphone gaat. Daarnaast kan het zijn dat een verzekeraar alleen een vergoeding uitkeert wanneer u uw telefoon laat maken bij een gecontracteerde reparateur.

Eigen risico

Naast de regels omtrent de vergoeding voor schade aan een smartphone, werken veel verzekeraars ook met een eigen risico. Een deel van de schade moet u dan zelf betalen.

Kijk en vergelijk

Welke schade aan uw smartphone in welke gevallen gedekt wordt, is afhankelijk van de verzekeraar en de voorwaarden. Hebt u vragen over de dekking van uw bestaande of nieuwe inboedelverzekering? Neem dan contact met ons op. Ook kunt u altijd de polisvoorwaarden van uw verzekering eens rustig doornemen.

Speciale verzekering

U kunt voor uw smartphone – en andere elektronica – een aparte verzekering afsluiten. Ook bij deze verzekering gelden per verzekeraar andere voorwaarden en vergoedingen. Let hier altijd goed op. De aparte elektronicaverzekering kan in sommige gevallen namelijk erg duur zijn in verhouding tot de dekking die die verzekering biedt. Zet alle voors en tegens daarom eerst goed op een rij.

Meer informatie

Hebt u hulp nodig bij het vinden van een goede verzekering voor uw smartphone en andere elektronica? Of hebt u vragen over uw huidige inboedelverzekering? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen u graag met een persoonlijk advies.

« Naar het overzicht

Wat wij doen

Verzekeringen

particulier

zakelijk

Financieringen

particulier

zakelijk

Ons doel is om met onze klanten een langdurige persoonlijke relatie op te bouwen waarbij we onze relaties ontzorgen en begeleiden in alle financiële en verzekeringstechnische zaken. Heeft u vragen? Neem dan gerust contact op.

Neem contact op